موسی نجفی: در نظر رهبری بیداری اسلامی یک پروسه است نه پروژه

موسی نجفی عصر امروز در همایش «نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام (ره) و رهبری» که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با موضوع «از خواب دیروز تا بیداری اسلامی» به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه ادبیات بیداری اسلامی در کلام رهبر ۲۰ سال سابقه دارد، گفت: وقایعی که در اطراف ما اتفاق می افتد باید مورد مطالعه و پژوهش قرار بگیرد و نباید با آنها برخورد سیاسی کرد؛ بیداری اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری بحث طولانی مدتی بوده است و از نظر ایشان فقط تحولات اخیر منطقه در یک و نیم سال گذشته را شامل نمی شود و ایشان از ۲۰ سال پیش در این باره صحبت کرده اند و ابعادش را گفته‌اند.
دبیر همایش «نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام (ره) و رهبری» افزود: امام راحل هم اگر چه این لفظ را کمتر به کار برده اند، اما امید به راهیابی الگوی انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر را داشتند.
نجفی انقلاب اسلامی را هم معلول و علت بیداری اسلامی خواند و گفت: بحث بیداری اسلامی در اندیشه رهبری یک زنجیره به هم پیوسته است که هم تاریخ نهضت ها، استعمار کهنه، نو و فرانو، آینده پژوهی، هویت و بحران هویت را شامل می شود.
وی ادامه داد: بیداری اسلامی پیوند نزدیکی با انقلاب اسلامی دارد؛ انقلاب اسلامی معلول بیداری اسلامی و در زنجیره تکاملی آن قرار دارد و با نگاه دیگر علت بیداری اسلامی هم هست.
دبیر این همایش افزود: بعد از انقلاب اسلامی، با چهارمین موج بیداری اسلامی مواجه هستیم که بیداری اسلامی در آن تمامی ظرفیت های خود را نشان داده است.
نجفی بیان کرد: بیداری اسلامی با آرمان های آینده جهان اسلامی ارتباط دارد؛ زیرا منطبق بر فرهنگ جوامع اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه بیداری اسلامی در اندیشه رهبر فقط در بعد نهضت و جنبش خلاصه نمی شود، گفت: با یک دورخیز، نظام‌سازی و از آن جلوتر آینده پژوهی و آینده تمدن اسلامی است؛ وقتی با این ظرفیت، بیداری اسلامی را نگاه کنیم می بینیم که باید از دایره تفکر و تمدن غرب خارج شویم.
دبیر همایش «نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام (ره) و رهبری» بیان داشت: برخی می‌پذیرند که بیداری اسلامی در مرحله جنبش، اسلامی است؛ اما در نظام سیاسی اسلامی نیست؛ مثل مشروطه که انقلابش اسلامی، اما نظامش غربی بود.
نجفی افزود: در مدلی که رهبری ارائه می دهند این ظرفیت بسیار بالاست؛ حتی بیش از نظام سازی است و تا تمدن جدید اسلامی هم قابل تحلیل است؛ وقتی این گونه نگاه کنیم، بنیادگرایی، سلفی گری، غرب و تجدد می تواند در مجموعه سیر تحول تفکرات اسلامی تحلیل شود نه در سیر غربی ها.
وی با بیان اینکه بیداری اسلامی یک خط اعتدال، عقلانیت و اثبات دارد، گفت: اولین موج که با حمله ناپلئون به مصر آغاز شد موج سلبی بود؛ موج دوم هم شکست خورد، موج سوم هم سلبی بود، موج چهارم که با امام (ره) آغاز شد اثباتی و در پی نظام سازی بود؛ این موج یک خط اصیل تمدنی در برابر سکولاریزه شدن مفاهیم در جهان اسلام مطرح می کند.
دبیر همایش افزود: این بیدرای نه بعد خشونت دارد و نه بعد غرب گرایی؛ یک خط اعتدالی ثابت و عقل گراست که خود ما باید نسبت آن را با سلفی گری و تجدد گرایی  تعریف کنیم نه غربی ها.
وی در ادامه گفت: بحث واژه شناسی و ادبیات سیاسی رهبر، یک فرهنگ سیاسی جدید است، مثلا حیات طیبه اسلامی و یا احساس تحقیر شدگی که آن را منشا حرکات بیداری اسلامی می‌دانند در نظریه غربی ها دیده نمی‌شود؛ یعنی حرف جدیدی است. در نظر رهبری بیداری اسلامی یک پروسه است نه پروژه برعکس غرب که این بیداری را پروژه دست ساز ایران می داند.
موسی نجفی افزود: این پروسه که جهان اسلام طی می کند مقابله با نظم نوین جهانی، مخالفت با دیدگاه شرق شناسان که همه چیز را در کمال مطلوب غرب می بینند، مخالفت با توهم غربیها و جنگ تمدن ها و از همه مهمتر سوال از غرب است.
وی تأکید کرد: در نظر رهبری بیداری اسلامی در ذیل اندیشه ترقی و لیبرال دموکراسی نیست. در اندیشه ایشان بیدرای اسلامی بحث اندیشه تعالی است که نه مدرن است نه پست مدرن؛ یک تجدید عهد دینی و یک بازگشت به سنت در یک فضای چند ساحتی است؛ بیداری اسلامی منطبق بر روح جوامع اسلامی است.
دبیر همایش افزود: آن چیزی که باعث روح اسلامی می شود و مقابل با تحقیر است من متعالی است؛ بر اساس دیدگاه رهبری بیدای اسلامی، زنده شدن جوامع اسلامی بر اساس من متعالی است.
وی با بیان اینکه نظریه رهبری منسجم است، گفت: نظر ایشان نقطه آغاز و پایان و مراحل مختلف دارد که هم مشکلات را رفع می کنند و هم یک جامعه بازسازی شده را ترسیم می کنند.
انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید