موسی نجفی: آلمانی ها و ایرانی ها اشتراکات زیادی دارند

جمعی از اساتید دانشگاه های آلمان همزمان با عید مبعث از خانه مشروطه اصفهان بازدید و در مورد فلسفه سیاسی با موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گفتگو نشستند.
نجفی در خصوص فلسفه سیاسی شیعه گفت: «فلاسفه شیعه همانند هگل به تکامل قائل هستند، بر خلاف ابن خلدون فیلسوف و متفکر اهل سنت که به تکامل قائل نیست.  بنده در کتاب «فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی» به مقایسه فلسفه انحطاط و تکامل در اسلام و مقایسه آن با غرب پرداخته ام. شیعه معتقد است تکامل در انتهای تاریخ با امام معصوم و انسان کاملی از نسل پیامبر اسلام صورت می گیرد. حضرت مسیح از آسمان به زمین می آیید و با حضور حضرت مهدی علیه السلام مسیحیان با مسلمانان در صف واحدی قرار می گیرند.»
وی ادامه داد: «شیعه معتقد است تکامل بین ما و خداوند با حضور انسان کامل یا همان امام معصوم صورت می گیرد؛ در حالی که شما معتقدید این تکامل بدون نیاز به انسان کامل و با اتکا به عقل بشری انجام می شود. ما تنها عقل را کافی نمی دانیم و معتقدیم این تکامل بایستی با حضور انسانی ملکوتی نهایی شود.»
رییس خانه مشروطه اصفهان تاکید کرد: «نه مسجد در مکتب شیعه مثل کلیسا است و نه علمای ما پاپ و نه مذهب شیعه،‌ مسیحیت است.»
نجفی در ادامه خاطر نشان کرد: «نگاه های سیاسی به دلیل اینکه شما در غرب و ما در شرق قرار داریم ما را از یکدیگر دور می کند؛ اما نگاه های فلسفی ما را به همدیگر نزدیک می کند. همانطور که ماکس وبر معتقد بود برای شناخت هر فرهنگی باید به آن فرهنگ وارد شد، ما نیز معتقد هستیم که باید شیعه را باید با خودش شناخت نه از دیدگاه خودتان در برج عاج!»
رییس خانه مشروطه اصفهان افزود: «آلمانی ها و ایرانی ها اشتراکات زیادی دارند؛ همانطور که شما آلمانی ها در تاریخ خود گوته و هایدگر دارید، ایرانی ها نیز شاعران و فیلسوفان نامی همچون حافظ و ملاصدرا در تاریخ خود دارند.»
این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از این گفتگو اشاره کرد که؛ «هایدگر، فیلسوف آلمانی در مصاحبه با اشپیگل پایان فلسفه را تفکر می دانست، ما هم قایل به این هستیم که پایان فلسفه به تفکری ملکوتی منجر می شود. همانطور که هایدگر به مدرنیته نقد داشت، ما نیز به مدرنتیه انتقاد داریم.»
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به پرسش یکی از اساتید که شما حکومت مذهبی را بیشتر ترجیح می دهید یا مدل حکومتی سکولار را، خاطر نشان کرد: «مدل حکومت مذهبی ما چیزی غیر از تئوکراسی های غرب است. در حکومت مذهبی شیعه امام معصوم که مظهر همه صفات عالی بشری است در راس قرار دارد. شما حکومت مذهبی را با حضور کالون در ژنو تجربه کرده اید. ما هم حکومت حضرت علی علیه السلام را در تاریخ داریم که ایشان مثل فرد عادی زندگی می کرد و حاضر نبود در قضاوت بین وی و دیگران تفاوتی اعمال شود.»
این استاد  دانشگاه در پاسخ به پرسش یکی از اساتید پیرامون ماهیت گروه های اسلامی مثل داعش و ارتباط آن با اسلام، تاکید کرد: «اصلا جریان های بنیادگرایی مثل داعش، اصلا شیعه نیستند، جز گروه های اسلامی هم محسوب نمی شوند، گروه های افراطی و آدم کش هستند. داعش زاییده دستگاه جاسوسی غرب و برای تضعیف و تخریب چهره واقعی اسلام واقعی تقویت می شوند. داعش اصلا فکری و فلسفی نیست و به دلیل اینکه امام معصوم ندارند، رویکرد خشنی نیز دارند.»
در این گفتگو که با بازدید این جمع از خانه مشروطه اصفهان (منزل مجاهد شهید آیت الله حاج آقانورالله اصفهانی) همراه بود، اندیشمندان آلمانی از نزدیک با اندیشه های سیاسی و فکری این مجموعه آشنا شدند.
انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید