آیا به نظر شما در بین جامعه ایرانی و نسل جوان ما با تغییر هویت و حتی بالاتر از آن نوعی مذهب زدایی در بطن جامعه ایران مواجه هستیم یا خیر؟

?پرسش یکی از مخاطبین محترم :

✅با سلام خدمت استاد عزیز
و با تشکر از شما به خاطر کانال مفیدی که دارید و همچنین بابت وقتی که در هر هفته برای پاسخ به پرسش دوستان می‌گذارید متشکرم
من می خواستم سوالی را خدمت تان بپرسم و آن این است که آیا به نظر شما در بین جامعه ایرانی و نسل جوان ما با تغییر هویت و حتی بالاتر از آن نوعی مذهب زدایی در بطن جامعه ایران مواجه هستیم یا خیر؟
مظاهر این موضوع از تظاهر به روزه خواری در ایام ماه مبارک تا مسئله حجاب و طرز پوشش و بسیاری دیگر از مسائل و همچنین از برخی نام ها و اسامی میشود چنین نتیجه ای گرفت ؟
آیا می توان به نحوی نشانه‌های این استحاله و یا تغییر فرهنگی و هویتی را از این علائم اینگونه تلقی نمود ! و یا این که این مسئله و نشانه های مذکور صرفاً یک مسئله روبنایی و عرضی بوده و می تواند در حد یک هشدار تلقی گردد ؟

?جواب
?نجفی

✅با سلام و تشکر
در جواب پرسش شما می توانم بگویم در ابتدای امر و نگاه اولیه همین طور است که شما می گویید و این نشانه ها و نشانه های دیگر می تواند برداشتی را که شما داشته اید را درست و صحیح تلقی نماید؛ اما جامعه ایرانی جامعه پیچیده و عمیق و کمتر شناخته شده ای می باشد۰
برای این موضوع به نظر من می بایست شاخص های مذکور و همچنین شاخص های دیگر را هم اضافه نمود و با نگاهی عمیق تر ، از مسائل سطحی و مقطعی عبور کرده و مطالب را به ذاتی و عرضی تقسیم نماییم۰
? به نظر می رسد مطالبی که شما عنوان نمودید، بیشتر جنبه عرضی و زودگذر دارد و ذات جامعه ایران همچنان نسبت به عمق مسائل و باورهای مذهبی مثبت و درست فکر می نماید۰(علیرغم برخی هنجارشکنی ها و رعایت نکردن ظواهر ) برای این منظور یکی از شاخص‌های عمیقی را که در این رابطه می توانیم به عنوان مثال ذکر کنیم، بحث اسامی متولدین دختر و پسر در هر سال است ؛ آمارهای به دست آمده از منابع معتبر نشان می‌دهد که همچنان اسامی مقدس مذهب شیعه حرف اول را در این زمینه می‌زند و این خود نشان از مطلب مهمی در مورد “ذات هویتی” ایرانیان برای زمان حاضر دارد ۰ هر چند با شما موافقم که نشانه های هشدار و نگران کننده ای از استحاله و بحران هویت در گوشه و کنار جامعه قابل رویت است ولی همه اینها به معنای تغییر ذات و جا به جایی هویت ملی در سطح مذهب نمی باشد ۰
?به یک گزارش مستند از یک منبع معتبر اشاره می نماییم :
گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا براساس جدیدترین گزارش سازمان ثبت احوال فاطمه و امیرعلی پرطرفدارترین و محبوب ترین اسامی در میان خانواده های ایرانی است.
در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۳۸ هزارو ۹۷۰ نام برای بانوان در کل کشور ثبت شده است که فاطمه با ۱۹هزارو ۱۲۱ ثبت، زهرا ۱۱هزارو ۷۵۸ ثبت، رستا ۹هزارو ۲۵۹ ثبت، حلما ۸هزارو ۶۳۴ ثبت، زینب ۸هزارو ۵۲۳ ثبت، آوا ۷هزارو ۴۳۰ ثبت، مرسانا ۶هزارو ۵۳۰ ثبت، یسنا ۵ هزارو ۵۲۳ ثبت، نازنین زهرا ۵هزارو ۳۱۴ ثبت و فاطمه زهرا هم با ۵ هزارو ۳۰۸ ثبت ۱۰ نام دختر پر طرفدار در سال گذشته است که خانواده ها برای فرزندان خود انتخاب کرده اند.
در سال ۹۹ همچنین ریحانه با ۵ هزارو ۱۴۴ ثبت، آیلین ۴هزارو ۹۳۰ ثبت، همتا ۴هزارو ۸۳۳ ثبت، باران ۴هزارو ۶۲۶ ثبت، رها ۴هزارو ۳۳۸ ثبت، دلوین ۴هزارو ۲۱۴ ثبت، هانا ۴هزارو ۱۹۸ ثبت، نیلا ۴هزارو ۷۵ ثبت، نفس ۴هزارو ۲۲ ثبت و بهار با ۴هزارو ۱۴ ثبت نیز ۱۰ نام دیگری است که از سوی ایرانیان انتخاب شده است. به این ترتیب فاطمه بیشترین فراوانی و بهار کمترین فراوانی را در میان نام بانوان دارا هستند.
از سوی دیگر در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۷۵ هزارو ۲۱۹ نام برای مردان در کل کشور ثبت شده است که امیرعلی با ۱۵هزارو ۱۳۲ ثبت، محمد ۱۴ هزارو ۴۳۴ ثبت، علی ۱۳ هزارو ۱۵۹ ثبت، امیرحسین ۱۱هزارو ۲۰۱ ثبت، حسین ۱۰هزارو ۳۵۹ ثبت، آراد ۹هزارو ۵۰ ثبت، ابوالفضل ۸هزارو ۹۲۷ ثبت، آریا ۸هزارو ۲۷۹ ثبت، سامیار ۷هزارو ۶۳۲ ثبت و امیرعباس با ۷هزارو ۵۰۳ ثبت جزو ۱۰ اسم اول انتخابی خانواده ها برای فرزندانشان بوده است.
همچنین در سال ۹۹ خانواده ها ۱۰ نام دیگری که برای فرزندانشان برگزیدند نام های محمدحسین با ۷هزارو ۸۴ ثبت، محمدطاها ۶هزارو ۸۹۱ ثبت، آی هان ۶هزارو ۴۳۲ ثبت، ماهان ۶هزارو ۳۳۳ ثبت، کیان ۶هزارو ۳۲۲ ثبت، امیرمحمد ۵هزارو ۸۵۸ ثبت، علیرضا ۵هزارو ۷۳۹ ثبت، محمدرضا ۵هزارو ۶۶۱ ثبت، مهدی ۵هزارو ۵۷۰ ثبت و محمدمهدی با ۵هزارو ۲۴۵ ثبت بود. به این ترتیب امیرعلی بیشترین فراوانی و محمدمهدی کمترین فراوانی نام را در میان نام مردان دارا هستند.

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید