به مناسبت هفتمین روز درگذشت کریم مجتهدی

گزارش خبرنگار مهر به مناسبت هفتمین روز درگذشت کریم مجتهدی مراسم یادبودی با حضور اهالی علوم انسانی و اساتید فلسفه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز (دوشنبه ۲ بهمن ماه) برگزار شد.

در این مراسم چهره‌هایی چون غلامرضا اعوانی، غلامعلی حداد عادل، احمد مسجد جامعی، موسی نجفی، مهدی گلشنی و سایر اساتید فلسفه حضور داشتند.

موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: قرار شده است تا کتاب‌های شخصی دکتر مجتهدی گردآوری و در پژوهشگاه کتابخوانی تخصصی به نام ایشان دایر شود. علاوه بر این قرار است ۳۰ جلد از کتاب‌های مرحوم مجتهدی در چهلمین روز درگذشت ایشان مرور و مراسم علمی برایشان برگزار شود.

وی در ادامه به تعدادی از ویژگی‌ها و خصوصیات مرحوم مجتهدی اشاره کرد و گفت: ایشان برخلاف خیلی‌ها تعصب را یک ویژگی خوب می‌داند اما نه تعصب کورکورانه بلکه تعصب به این معنا که یک محقق و پژوهشگر روی تحقیق خود با حساسیت بایستد. ویژگی دیگر ایشان این بود که با اینکه تسلطشان بر زبان فرانسه بی نظیر بود اما هیچ وقت از لفظ غیرفارسی استفاده نمی‌کردند. علاوه بر این مرحوم مجتهدی حساسیت شدیدی روی سنت فلسفه ایران داشتند به طوری که یک بار تعریف می‌کردند چندین سال پیش که هابرماس به ایران آمده بود در سخنرانی اش ادب ایرانی را رعایت نکرده بود و مرحوم مجتهدی به ایشان انتقاد کردند و گفتند اینجا کشور شیخ اشراق است. پس ادب ایرانی را رعایت کن.
همچنین در سفر دیگری که با ایشان به بوشهر برای بزرگداشت رییسعلی دلواری داشتیم ایشان سخنرانی بنده راجع به دلواری را خیلی پسندیدند و گفتند که افتخار کردن به نیاکان و اقوام ایرانی رفتار پسندیده ای است. مرحوم مجتهدی حساسیت ویژه ای روی آثار و آرا ملاصدرا داشتند و می‌گفتند در همایش‌های خارج از کشور خیلی بر روی شخصیت ابن خلدون تاکید می‌شود. اما ما باید بر روی ملاصدرا و آرا او و سایر داشته‌هایمان بایستیم.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: ایشان نظم خیلی خاصی داشتند و با دانشجویان بسیار سختگیرانه رفتار می‌کردند. مثلاً بر روی دیر آمدن دانشجو بسیار حساسیت داشتند و وقتی بنده یک بار از ایشان پرسیدم که چرا اینقدر به دانشجویان سخت می‌گیرید گفتند ما با نسلی مواجه هستیم که درس خواندن برایشان اولویت دوم، سوم است. پس باید حساسیت نشان دهیم. ایشان خودشان را همواره یک ایرانی مسلمان شیعه مذهب می‌دانستند و در مراسم مذهبی که در ماه محروم در پژوهشگاه برگزار می‌شد به صورت مخفیانه به بنده کمک‌هایی هم می‌کردند. به عقیده مرحوم مجتهدی عاشورا عصاره تاریخ بشریت و امام حسین (ع) ابرمرد تاریخ است. این مرحوم همچنین خیلی بر روی موضوع موقوفات حساس بودند.
نجفی در پایان گفت: مرحوم مجتهدی زلزله بزرگی که در نیم قرن اخیر در کشورمان رخ داده درک کرده بودند. اینکه در این نیم قرن گذشته معادله میان غرب و شرق به هم خورده. ایشان می‌خواست غرب شناسی را مقابل شرق شناسی بگذارد. شاید مجتهدی می‌خواست یک بار دیگر درک ما ایرانی‌ها را نسبت به تجدد غرب یک درک معقول و مساوی کند.

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید