نخستین گردهم‌آیی باشگاه دانش‌آموزی «مدرسه تابستانی علوم انسانی» با حضور دانش‌آموزان نخبه شهر قم

نخستین گردهم‌آیی باشگاه دانش‌آموزی «مدرسه تابستانی علوم انسانی» با حضور دانش‌آموزان نخبه شهر قم، ششم تیرماه ۴۰۲ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی طی سخنانی در حضور دانش‌آموزان نخبه شهر قم، گفت: از حضور شما جوانان عزیز در این مجموعه پژوهشی و فرهنگی خوشحال هستیم و با وجود و حضور شماهاست که رخوت و سستی از بین می‌رود، ضمن اینکه ما بیشتر از شما به حضور نسل جوان در جمع خودمان نیاز داریم و از شماها انرژی دریافت می‌کنیم.
دکتر نجفی ادامه داد: وجود شماها از طرفی برای ما خیلی خوب و غنیمت است اما از طرفی دیگر نگران آینده شماها هستیم چون شماها مورد طمع دشمنان هستید. شما نسل خیلی خوب و باهوشی هستید اما دشمن روی شما زوم کرده و من این مورد را کاملاً می‌بینم. در این خصوص مثال «مرغ ماهی‌خوار» را به‌عنوان نمونه مطرح می‌کنم که هم قصه آن را شنیده‌اید و هم کارتون آن را دیده‌اید که ماهی‌ها می‌گفتند، برکه ما برکه خوبی نیست و یک مرغ ماهی‌خوار به این ماهی‌ها طمع کرد و گفت، من یک برکه بزرگتری می‌شناسم و وعده داد آنها را به برکه جدید منتقل کند و یکی‌یکی ماهی‌ها را می‌خورد و …

دکتر نجفی تأکید کرد: به‌نظر من در وضعیت کنونی شما جوان‌ها مثال ماهی‌هایی هستید که اجانب و دشمنان به شماها وعده و وعیدهای دروغ می‌دهند و به شما برکه‌ای را نشان می‌دهندکه وجود ندارد.

دکتر نجفی با اشاره به برخی خاطرات دوران دبیرستان خود خطاب به دانش‌آموزان جوان تأکید کرد: قدر موقعیت و امکاناتی را که دارید بدانید. به‌طور مثال در سال ۵۷ ما جوانان اصفهانی حق نداشتیم از پیاده‌روی مقابل هتل عباسی رد شویم و یک پاسبان آنجا حضور داشت و فقط خارجی‌ها حق داشتند از آنجا عبور کنند که امروز علاوه بر امکانات، کشور ما صاحب استقلال هم شده است و این موضوع مهمی است. اوایل انقلاب بهترین سوغاتی مکه برای مردم نوشابه پپسی بود! اما برخی به شماها که گذشته را ندیده‌اید تصویر رنگینی از گذشته و غرب نشان می‌دهند که واقعیت ندارد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه به دانش‌‌آموزان توصیه کرد: ضمن خواندن فلسفه، تاریخ را هم خوب بخوانند و از موزه ایران باستان حتماً بازدید کنند که ایرانیان تا چه اندازه به تمدن بشری خدمت کرده‌اند. وی گفت: از کشورهای قدیمی ایران، چین و مصر سه کشور متمدن هستند که ایرانیان خیلی متمدن‌تر هستند و به این دلیل بود که خودشان با انتخاب تاریخی‌شان تشیع و حضرت علی (ع) را انتخاب کردند که نیاز است شما جوانان این قبیل موارد تاریخی را خوب مطالعه کنید. برخی می‌گویند ما مرده‌پرست هستیم اما احترام گذاشتن به گذشتگان و مردگان نشانه تمدن است که در این خصوص اروپایی‌ها هم به قبرستان‌هایشان توجه ویژه‌ای دارند و گورستان‌هایشان مثل باغ گل است اما در کشوری مثل عربستان که تمدن ندارد، این‌طور نیست.

دکتر نجفی تصریح کرد: شما جوانان خودتان را دست‌کم نگیرید چون با گنجینه‌ای که شماها دارید می‌توانید احساس سرافرازی کنید و با افتخار بگوئید، من ایرانی و شیعه هستم. ایرانی‌ها هم عظمت دارند (تخت‌جمشید)، هم اهل عشق و عرفانند (حافظ) و هم اهل قداست هستند (حضرت رضا (ع)) که بین این سه نسبتی برقرار است و روح ایرانی بین این سه مورد است. اول امام رضا (ع) که بر مزارش دست می‌کشیم و صورتمان را با آن متبرک می‌سازیم، حافظیه هم مملو از عشق، عرفان و لطافت است ضمن اینکه تخت جمشید هم عظمت دارد. ما وارث اینها هستیم و علاوه بر این ما صاحب انقلاب عظیمی هم هستیم که مشابه انقلاب فرانسه بود و شماها واقعاً در موقعیت خوبی قرار دارید و می‌توانید از فلسفه، تاریخ و عظمت انقلاب و دیگر داشته‌هایمان دفاع کنید و نگذارید این موارد کم‌رنگ شود. ما در میراثمان خیلی چیزها داریم و باید بتوانیم با امید و خوشبینی این نقاط قوت را بالفعل کنیم. ما از نظر تاریخی هم بسیار غنی هستیم و قهرمانان و اسطوره‌های واقعی زیادی داریم. از سردار سلیمانی در دوران حاضر گرفته تا امیرکبیر در حدود ۱۵۰ سال قبل که مقابل زیاده‌خواهی‌های انگلیس و روسیه ایستادگی می‌کرد. باید از این بزرگان درس بگیریم که بزرگترین دشمن ما؛ جهل، ناامیدی و سطحی‌نگری است.

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید