نظرات دکتر فیرحی قابل مصادره برای جریانی غیر از اصلاحات نیست

پرسش یکی از مخاطبین محترم

✅سلام و احترام
ای کاش استاد نجفی در مورد دکتر فیرحی، اظهار نظری بیان می کردند.
خیلی ها درحال مصادره ایشان و افکارشان هستند.
گویا از انصاف افتاده اند.

?جواب :
?نجفی :
با تشکر از شما برای پرسشی که مطرح نمودید؛ چرا که در چند روز اخیر در برخی محافل علمی و سیاسی پرسش هایی مشابه آن زیاد طرح می گردد ۰ در متن سوال شما از کلمه (مصادره) استفاده شده است و من دقیقا متوجه نشدم به چه جریان و یا شخصی در مصادره کردن ایشان اشاره نموده اید ؟

ضمن طلب مغفرت برای آن مرحوم و تسلیت به شاگردان و دوستانشان ، به نظرم آراء و نظرات آقای دکتر فیرحی قابل مصادره برای جریانی غیر از اصلاحات نبوده و نیست و خود آن مرحوم هم تا جایی که شنیده ایم ابایی نداشته نوعی پوشش فکری و نظریه پردازانه به این جریان و حتی برای بخشی از دولت فعلی داشته باشد.

لذا به نظرمی رسد ارتباط فرهنگی و نظری آن مرحوم و جریان سیاسی اصلاحات بیشتر از انکه مصادره به مطلوب باشد، شبیه گودال و آبی بوده است که همدیگر را بخوبی پیدا نموده اند.

? در هر حال علی الظاهر در آثار علمی نامبرده ( البته بیان نظرات در چارچوب علمی حق مسلم هر استاد و صاحب نظری است) بیشتر سه رشته و موضوع قابل تشخیص و گاه در هم تنیده شده است :

۱- مسائل مربوط به تاریخ سیاسی ۲ – موضوعات اندیشه سیاسی ۳ – مباحث فقه سیاسی

در قسمت استفاده از تاریخ هر چند این رجوع ابتدا ارزشمند و قابل تحسین است ولی صید فکری نمودن از تاریخ ، تبحر و آزمودگی خاص خود را دارد و ایشان در تاریخ تحولات سیاسی و بخصوص تاریخ مشروطه عمق زیادی نداشته و حتی بسیاری از منابع اصلی را هم رویت ننموده است و این از بررسی کتب و برخی اظهار نظراتشان در مورد اشخاص تاریخی نظیر مرحوم شیخ فضل الله نوری و برخی علمای دیگر آشکار است.

در زمینه اندیشه سیاسی اسلام هم بر اساس تقسیم بندی و نگاه خاص خود به تاریخ اندیشه می نگریسته و در مواقع زیادی نوعی نگاه و روش فوکویی بر ذهنیت ایشان غالب بوده است و این در برخی آثار و برداشتهای اندیشه سیاسی اسلامی وی آشکار است.

هر چند مطالعه و بحث تخصصی در اندیشه سیاسی غرب امتیاز مهمی برای نامبرده محسوب می گردد ولی شاخص و معیار قرار دادن و تسری تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام کاری است که نوعی جهت دهی ماتقدم به کار پژوهشی یک محقق می دهد و ماحصل تحقیق را از قبل از نتیجه واقعی معین می نماید.

در بخش سوم یعنی فقه سیاسی هم بنده تخصص لازم و صلاحیت اظهار نظر دقیق و همه جانبه را ندارم ولی به دو منبع* موثق و نظریه محققانه از دو نفر از دوستان فاضل روحانی و صاحب صلاحیت در این حوزه فکری، خوانندگان عزیز را ارجاع می دهم۰ واکاوی و نقد منصفانه و بازتاب اندیشه یک استاد صاحب فکر ( سوای حب و بغض ها و احساسات مثبت و منفی نسبت به وی ) بهترین هدیه ای است که می شود به او بعد از مرگش تقدیم نمود و آثارش را از گرد نسیان و گذر زمان نجات داد .

 

*توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات برای تحقق لیبرالیسم
(نگاهی انتقادی به اندیشه‌های دکتر داود فیرحی با تأکید بر کتاب «آستانه‌ی تجدد»)

✏️ علیرضا جوادزاده /استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گروه تاریخ اندیشه معاصر

? اشاره:‌ نوشتار حاضر، برگرفته از پژوهشی تفصیلی درباره زندگی و اندیشه‌ سیاسی میرزای نائینی است که تدوین آن پایان یافته و در آینده منتشر خواهد شد. با توجه به وفات دکتر داود فیرحی و برخی ابهامات و سؤالاتی که بعضا درباره اندیشه‌ها و دیدگاه‌های وی مطرح می‌شود، نگارنده، نوشته پیش‌رو را ـ که به مناسبت در بخشی از آن تحقیق ذکر شده است ـ برای انتشار ارائه می‌دهد.

توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات برای تحقق لیبرالیسم

*نقد اندیشه دکتر فیرحی در گفت وگو با استاد حوزه و دانشگاه؛

✅داعیه داری برای اسلام؛ تئوری‌پردازی برای جریان اصلاحات
?حجت الاسلام دکتر نوروزی : از نظریه اسلام غیر انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار»، که فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد. مشروح این دیدگاه را در نشانی زیر بخوانید :

rasanews.ir/002ntQ

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید