بازتاب سخنرانی دکتر موسی نجفی در همایش داوری در ترازوی داوری از خبرگزاری ایکنا

دکتر موسی نجفی : ?مهمترین بخش اندیشه داوری اردکانی با انقلاب اسلامی ظهور کرده است ✅رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: مهمترین خصوصیت اندیشه دکتر داوری اردکانی، عالمی جدید غیر از عالم غربی است که با انقلاب اسلامی متولد شده است. ?به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «داوری در ترازوی داوری» درباره اندیشه‌ها و نظریات و آثار استاد رضا داوری اردکانی امروز شنبه ۶ خردادماه از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این همایش سخنرانی کرد که گزیده سخنان وی را در ادامه می‌خوانید:  بحث بنده راجع به تناسب در دو حوزه تمدنی اسلام و غرب و نسبت گذشته با آینده برای فهم وضعیت امروز ماست. بنده نکاتی را در چند محور بیان می‌کنم. اول اینکه تجلیل از بزرگان سنت حسنه‌ای است که ما هم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آن را دنبال می‌کنیم مخصوصا تا وقتی این افراد زنده هستند این تجلیل صورت گیرد بهتر است. آشنایی بنده با دکتر داوری اردکانی به سی سال قبل برمی‌گردد که ایشان را برای بحثی درباره فارابی دعوت کردیم که منجر به مقاله‌ای با عنوان «منزلت سیاست در فلسفه مدنی فارابی» شد. دکتر داوری اردکانی بر سه کتاب بنده هم تقریظ نوشته‌اند.

دو بُعد انقلاب اسلامی ✅نکات ایشان بر مباحث تاریخی هم بسیار راهگشا است و نوعی از تاریخ اندیشه است و ما از مباحث اندیشه‌های ایشان استفاده زیادی برده‌ایم. بنده ایشان را فیلسوف مدنی می‌دانم که در نیم قرن اخیر از برجسته‌ترین کسانی هستند که در اندیشه معاصر تأثیر گذاشته‌اند. وقتی مباحث ایشان در نقد غرب را هم می‌خوانیم به این نتیجه می‌رسیم که در این زمینه هم نکات دقیقی دارند.  زمانی در خانه مشروطه اصفهان مراسمی برگزار و ایشان را دعوت می‌کردیم. یکبار گفتند برای من بسیار عجیب است که کتاب «مقیم و مسافر» با اینکه در دفاع از مشروطه است اما در فضای لیبرالیسم قرار نگرفته است. به نظرم انقلاب اسلامی دو بُعد دارد که یکی اینکه اسلام را از حاشیه به متن آورده و نظام اسلامی را تشکیل داده و مدل پیشرفته‌تر آن تمدن اسلامی است. انتظار داشتنن از یک فیلسوف که در این زمینه حرف بزند شاید انتظار زیادی باشد اما بعد دیگر انقلاب اسلامی که مغفول مانده پرسش از غرب است که در اینجا می‌توان از فیلسوف و مخصوصا دکتر داوری انتظار بیان دیدگاه داشت.

?علت ورود به مباحث سیاسی ✅ایشان بارها و بارها گفته‌اند انقلاب اسلامی در افق مدرنیته زائیده نشده و خود این انقلاب، یک پرسش از غرب است. این دیدگاه باعث شد گروهی وی را نپسندند چون دکتر داوری، بُعد دوم انقلاب اسلامی را مد نظر داشتند. توجه به فلسفه مدنی فارابی باعث می‌شود دکتر داوری، فلسفه را در مباحث نظری صِرف ندانند بلکه وارد مباحث روز سیاسی هم بشوند. به نظرم می‌توانیم امکانات فلسفه اسلامی ایرانی را در اندیشه ایشان با جریانات اندیشه غرب به صورت توامان شاهد باشیم و در افق انقلاب اسلامی به پرسش از غرب بپردازیم و به امکانات یک انقلاب دینی و عهد جدیدی که در ایران پیدا شده توجه کنیم.  مهمترین خصوصیت این اندیشه دکتر داوری، عالمی جدید غیر از عالم غربی است که با انقلاب اسلامی متولد شده است. ایشان همواره می‌گفتند ذات اندیشه ایستادن در یک قسمت نیست بلکه عبور است. دکتر داوری این عبور را به ما یاد دادند و حتی می‌توان با داوری از خود داوری هم عبور کرد که البته کاری مشکل است.

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید