جابجایی نظریه‌پردازها و مجریان امر خطرناکی است

هفتمین نشست از سلسله نشست‌های راهبرد ایرانی با عنوان «الزامات سیاست‌های هویتی در جمهوری اسلامی ایران»، عصر امروز (چهارشنبه ۱۸ تیرماه) در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

موسی نجفی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست گفت: اینکه نظریه پردازهای ما به دنبال کارهای اجرایی راه بی‌افتند و نیروهای اجرایی متقابلاً در نظریه‌پردازی ورود کنند، امر خطرناکی است.

وی با بیان اینکه هویت ملی چیزی نیست که وجود نداشته باشد تا بخواهیم آن را بسازیم، گفت: هویت ملی ما در طول تاریخ ساخته شده و ما محصول آن هویت هستیم.

نجفی با بیان اینکه برخی از ملت‌ها جعلی هستند ولی ما یک ملت واقعی هستیم و افتخار می‌کنیم، گفت: شاید مردم به اهمیت این موضوع توجه نداشته باشند ولی متوجه ایرانی بودن خود هستند و آداب و رسوم را به‌جا می‌آورند.

نجفی ادامه داد: هویت مثل ارکستری است که سازهای مختلفی دارد و رهبر ارکستر همه سازها را هماهنگ می‌کند.

وی با بیان اینکه در ذات ایرانیان نوعی عدالت‌طلبی وجود دارد، گفت: با ظهور اسلام روح ایرانیان به آرامش رسید.

نجفی در ادامه گفت: ملت ایران در طول تاریخ فهمید که حامل اسلام غیر از خود اسلام است. به همین خاطر از خلافت به ولایت رسید. مردم
می‌فهمند که در اسلامِ اهل‌بیت اتفاق دیگری رخ می‌دهد. ۹ قرن طول طول کشیده تا ایرانیان به چنین فهمی برسند.

نجفی با اشاره به لایه‌های مختلف هویت ایرانی گفت: هم‌اکنون مقدس‌ترین نقطه کشور، حرم امام رضا(ع) است. حافظیه شیراز هم نماد زبان و ادبیات ماست و تخت جمشید نیز نماد قومیت ملت ماست. بنابراین بین آستان قدس، حافظیه و تخت جمشید، اختلافی نیست و هرکدام نماد عصری از تاریخ ما هستند.

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید