پرسش و پاسخ

?پرسش یکی از مخاطبین محترم

سلام
✅در گذشته امام برای فهم جنبش مشروطه از کتاب مشروطه کسروی استفاده می کردند.
ایا اکنون هم کتاب کسروی این شان را دارد که کتاب مرجع برای فهم مشروطه باشد یا خیر؟ کتابهای مرجع فهم جنبش مشروطه اکنون کدام است؟

✅جواب :
زمان ما با زمان مرحوم امام راحل از نظر تعداد کمی و کیفی منابع فرق زیادی وجود دارد ۰
همچنین در مورد وقایع خیلی مهم و جریان ساز مثل مشروطه که سر فصل یک سده را تعیین می کند بایستی مقداری فاصله زمانی با واقعه ایجاد شود ؛ مثل یک کوه بلند که بایستی از آن دور شد تا بتوان عظمتش را بهتر درک نمود۰ لذا امام به زمان مشروطه نزدیک تر و ما از آن دورتریم ؛ این بدان معناست که ایشان” جزئیات” را بهتر و ما “کلیات ” آن نهضت بزرگ را بهتر می فهمیم ۰
✅البته این نکته را هم بگویم تاریخ مشروطه احمد کسروی کتاب بیطرف و صادقی در نقل همه وقایع مشروطه نیست و بسیار جانبدارانه و حتی با تعصب منطقه ای و حتی گزینشی نوشته شده است ، هر چند دارای نثری قوی و البته نکات مهمی هم می باشد ۰ به نظرم این کتاب بیشتر از آنکه تاریخ مشروطه ایران باشد ، بایستی برای نامش گفته شود : تاریخ مشروطه آذربایجان !!
✅نکته دیگر در سئوال دوست محترم درباره کتب شناخت مشروطه است؟ هر چند یک کتاب جامع و کامل در مورد مشروطه وجود ندارد (کما اینکه در مورد انقلاب اسلامی هم چنین منبع کاملی نیست) ولی میتوان گفت کتب و منابع مشروطه شناسی به چند گروه تقسیم میگردد :
-کتب مربوط به وقایع مشروطه و یا تاریخ نقلی و اسناد ۰
–کتب مربوط به تحلیل وقایع مشروطه و یا تاریخ تحلیلی
-کتب مربوط به اندیشه های عصر مشروطه و یا تاریخ فکری مشروطه ؛ هر کدام از این سه بخش کتب خاص خود را طلب می کند ۰
✅اگر از کتب خود بنده حقیر خواسته باشید برای بخش سوم کتاب” بنیاد فلسفه سیاسی ایران در عصر مشروطه” ?چاپ موسسه تاریخ معاصر ایران و برای مطالعه اجمالی کلیات مشروطه کتاب” مشروطه شناسی” ?چاپ نشر آرما را میتوانم معرفی نمایم ۰
موفق باشید

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید