ادامه تحصیل در حوزه های دانشجو‌پذیر

?پرسش یکی از مخاطبین محترم

✅عرض سلام و ادب خدمت استاد نجفی

?غرض از مزاحمت بنده دانشجوی سال چهارم کارشناسی علوم سیاسی هستم و با توجه به اینکه در سال آخر این مقطع هستم، قصد مشورت خواهی و راهنمایی از حضرتعالی دارم.
علاقه بنده برای ادامه تحصیل در این رشته، و بطور کلی علوم انسانی، تحصیل جهان بینی اسلامی و ایدئولوژی اسلامی در حوزه علوم انسانی بخصوص فرهنگ و سیاست هست و طبیعتا گرایش کارشناسی ارشد آن اندیشه سیاسی در اسلام است.
اما به دلایلی از جمله عدم انسجام منطقی و هماهنگی و جامعیت منطقی در محتوای دروس و توجه ناکافی به مباحث فلسفه اسلامی و حتی استفاده نشدن از منابع اصیل در برخی از دروس اسلامی، احساس رضایت نمیکنم.
درباره ورود به حوزه و حوزه های دانشجو پذیر مثل مشکات و… قصد مشورت دارم تا روند تعمیق در معارف اسلامی و علوم انسانی اسلامی میسر شود.
البته برخی دوستان سفارش می کنند که در کنار مباحث دانشگاهی به مباحث اسلامی بپردازم.
این امر تا حدود کمی امکان پذیز بوده اما به جهت محیط دانشگاه حجم دروس و تکالیف اساتید استفاده کافی نمی توانم بکنم.
عذرخواهی می کنم۰
سپاسگزارم.

?جواب :
?نجفی :
با سلام و تشکر از پرسش یا پرسش های چندگانه و البته مرتبط به هم جنابعالی ، باید عرض نمایم اینکه شما از بین چند گزینه درباره روند علمی آینده تان کدام مسیر را باید بروید و یا می توانید بروید ؟ جواب این مسائل به ظاهر ساده ولی سرنوشت ساز برای آینده یک جوان جویای علم ، قدری تامل می خواهد و تا حدود زیادی به روحیات خاص و شرایط ذهنی و محیطی خودتان باز گشت می کند و من نشناخته و ندیده نمی توانم نسخه خاصی را به شما ارائه نمایم ؛ با وجود این ظاهرا شما دو علاقه و ضرورت را عنوان کرده اید و در اولویت و جمع بین این دو سرگردان شده اید ؟! یکی علاقه به تحصیل علوم سیاسی و دیگری معارف اسلامی ۰ به نظرم ترجیح و اولویت تحصیل در هر کدام به شخص شما و برنامه ریزی ها و البته امکانات و محدودیت هایتان بازگشت می نماید ۰ اگر قصدتان ادامه تحصیل در علوم سیاسی است این علاقه را دنبال کنید منتها با توجه به منابع درسی ، و وصعیت اساتید و برخی کمیت های بالاسری در علوم انسانی کشور به نظر می رسد مطالعه و تعمیق نگاه شما به معارف اسلامی در رشته علوم سیاسی با شرایط موجود کاری عاقلانه و مدبرانه نبوده و نیست ۰ اصولا علوم سیاسی دانشگاهی ما در زمینه بسط معارف اسلامی رشد چندانی نداشته است ۰ اما اگر در زمینه معارف و علوم اسلامی می خواهید رشد کنید، می توانید از کتب و جزوات و نوارهای دروس حوزوی و یا غیر حوزوی بهره ببرید ۰ پیشنهاد دیگر برای جمع بین این دو این است که بعد از خواندن دروس سطح در حوزه به موسساتی که در قم دروس جدید مثل علوم سیاسی دارند بروید و تحصیل خود را ادامه دهید ۰ آنچه به نظرم با توجه به انرژی جوانی و البته همت شما قابل تحقق است جلو بردن هر دو رشته در کنار هم ( البته با برنامه ریزی ) سخت اما امکان پذیر است ۰
موفق باشید

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید