انقلاب اسلامی یک انقلاب متمدنانه و بین‌المللی بود

دکتر نجفی: انقلاب اسلامی یک انقلاب متمدنانه و بین‌المللی بود ✅در ادامه این نشست موسی نجفی؛ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: استاد مطهری معتقد هستند که انقلاب اسلامی یک انقلاب استثنایی است و احتمالاً تمدنی هم که از این انقلاب استثنایی برخواهد خواست، استثنایی خواهد بود. اما با نظریه پیوستگی می‌توانیم تمدن گذشته اسلامی را به تمدن نوین اسلامی وصل کنیم. این مطلب شاه‌کلید بحث است. مرحوم استاد مطهری کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» را نوشتند به یک برهه مهمی اشاره کردند ولی ما باید به دو دوره از تعامل اسلام و ایران هم باید اشاره کنیم؛ یکی قرن دهم و دوره صفویه و یکی امروز که ما باید دوباره تعامل ایران و اسلام را نگاه کنیم. نه نظریه ملت در ایران سکولار است و نه لزومی دارد ما حتماً یک وحشتی داشته باشیم نظریه ملت را کنار بگذاریم و حتماً بگوییم امت هستیم که این اشتباه است. چطور می‌توانیم این دو را جمع کنیم؟

دکتر نجفی ادامه داد: نظریه تمدنی یک نظریه بین‌المللی است، نظریه ملت یک نظریه هویتی. چطور بین هویت و ملت و تمدن جمع بزنیم؟ به نظرم می‌توانیم از الگوی انقلاب فرانسه استفاده کنیم. انقلاب فرانسه یک انقلاب بین‌المللی بود و منادی حقوق بشر و لیبرالیسم است ولی به نام ملت فرانسه بود. قبلاً فرانسه یک کشور درجه دو بود ولی با انقلاب هم نام ملت فرانسه بین‌المللی می‌شود و هم کشور درجه اول اروپایی می‌شود. انقلاب اسلامی هم هیمن‌طور است؛ یک انقلاب متمدنانه و بین‌المللی ولی به نام ایران است و ما مسلماً از این جهت با دیگر کشورهای اسلامی در عرض هم قرار نداریم، کشورهایی که در مرحله نهضت هستند. کشورهایی که نظام سیاسی اسلامی ندارند، نمی‌توانند با کشوری که از مرحله نظام به مرحله تمدن رفته است، مساوی باشد. به‌هرحا ما از این جنبه از سایر کشورهای اسلامی مقداری جلوتریم و از این موضوع هم در مقایسه با کشورهای آفریقایی و … نباید بترسیم. ایران به خاطر انقلاب اسلامی در وضعیت پیشتازی خاصی قرار گرفته که می‌تواند برای جهان اسلام الگو باشد.

همچنین در این مراسم از خانواده استاد زنده‌یاد دکتر مجتهدی و سایر برگزیدگان حوزه مطالعات تمدنی نیز تجلیل و قدردانی به‌عمل آمد.

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید