برخی مسئولان کشور در تراز انقلاب نیستند

برنامه این هفته نسل امروز (جمعه دوازدهم مهرماه) با موضوع “غرب گرایی، غرب ستیزی با حضور موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی، سیدکمیل حسینی، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه جنسی و غلامرضا خواجه سروی، رئیس موزه ملک و استاد دانشگاه با اجرای امیرابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه ۵ رفت.

موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی در پاسخ به اینکه تکلیف ما در برابر غربگرایی چیست؟ گفت: تکلیف ما دویست سال است که معلوم نشده است. اما جواب این سوال بسته به این است که یک پرسش خوب مطرح کنیم. این سوال یک جواب قطعی و کلیشه ای ندارد.

وی افزود: درست است که هم غرب گرایی داشته‌ایم و هم غرب ستیزی، اما کمتر غرب شناسی داشته ایم و اگر تکلیف غرب شناسی را مشخص کنیم شاید تکلیف غرب ستیزی و غرب گرایی هم روشن شود. نمی توانیم حکم بدهیم که کلا غرب ستیزی یا غرب گرایی اشتباه بوده است.

نجفی با بیان اینکه با غرب شناسی می توانیم جسبت خودمان را با غرب مشخص کنیم گفت: آنجایی که قلدر و زورگو هستند باید غرب ستیز باشیم و یک جا که چیزهایی را نداریم و در برخی حوزه ها عقب مانده هستیم بایدنسبت به عقب ماندگی مان برنامه ریزی کنیم تا توانمندی لازم را اخذ کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تعصب بنا نیست همه جا بد باشد. تعصب جایی بد است که انسان روی حقیقت پا بگذارد. این قضیه به “ما” و “غیر ما”، ” خودی” و “غیرخودی” برمی‌گردد. همین که این بحث را مطرح می کنیم یعنی تعصب داریم. بحث ما و غیر ما به این می‌گردد که اصلا “ما” که هستیم؟

وی با اشاره به اینکه غرب شبیه به یک سوپرمارکت بزرگ است اظهار کرد: وقتی وارد یک سوپرمارکت بزرگ می‌شوید باید بدانید چقدر پول در جیبتان است و چه چیزی نیاز دارید و اولویت بندی تان چگونه است؟ شاید برخی کشورهای غربی ما اینگونه باشند که بدون هدف و بدون آنکه بدانند چه هستند و چه نیازی دارند وارد غرب شده باشند و از سوی غرب تحقیر هم شده باشند. اما ایرانی ها اینگونه نیستند.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه ایرانیان با انقلاب، خودشان را بهتر شناختند و امکانات موجود را بهتر سنجیدند تا وقتی وارد دنیای جدید می شوند اولویت هایشان را بهتر مشخص کنند گفت: قبل از صفویه و بیش از ۵۰۰ سال قبل اولین تماس های ایران جدید با کشورهای دیگر شروع می شود. غرب قرون وسطا با دوران صفویه همزمان است و غرب دوران جدید از رنسانس به این سو شروع می‌شود.

نجفی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک ابراز هویت جدید در مقابل غرب است عنوان کرد: به تعبیری ما در معدن و دریایی از امکانات هستیم و نمیتوانیم استخراج کنیم اما غربی ها استخراج را خوب بلدند. نیازمند متخصص و امکانات لازم هستیم، در حالی که غربی ها به علت استعمار و قدرت مدیریت، امکانات زیادی ذخیره کرده اند و ما آن موقعیت را نداریم.

وی پدیده انقلاب را به بیماری که غده ای دارد و با پای خود به بیمارستان می رود تا آن را خارج کند تشبیه کرد و گفت: با این عمل سلامت پیدا می‌شود، فرد سالم شده است اما همچنان به علت عوارضی ناله می‌کند. انقلاب آن غده را بیرون آورد، اما تا قرار شد دوران نقاهت طی شود، جنگ شروع شد و کی اجازه دادند روی پای خودمان بایستیم.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه غرب از دو جنبه برتری دارد اظهار کرد: نخست قدرت رسانه و دوم قدرت تکنولوژیکی است. این دو ابزار هستند و غربی ها از این دو ابزار نتایج ایدولوژیک گرفته و حکم به برتری خود می دهند.

نجفی با اشاره به عدم خودباوری و شیفتگی غرب در پاسخ به اینکه آیا مسئولین و کارگزاران در این غربگرایی موثر بوده اند و علت اینکه برخی به غرب قهقهه می زنند اما در داخل عبوس اند؟ گفت: برخی مسئولین ما در طراز انقلاب نیستند. خلا جنبش نرم افزاری بین شاخه و میوه و ریشه درخت انقلاب داریم و با ایده های نو باید این درخت را بارور کنیم. کارهای زیادی شده اما در حد و اندازه انقلاب کار نشده است. تعلق فرهنگی مسئولین ما تعلق دینی است و کسی نیست در هر دوجناح که مخالف حجاب یا موافق شراب خواری باشد. مسئولین تعلق فرهنگی دارند اما در تعلق تمدنی آنها شک دارم و در جایی که قرار است فرهنگ دینی بسط یابد و به فرهنگ تمدن دینی تبدیل شود این قدرت را ندارند.

وی با بیان اینکه خطاب بیانیه گام دوم به جوانان است گفت: انقلاب فضای بازی را ایجاد کرده است. افکار مختلف وجود دارد و مردم باید خودشان گزینش کنند. فرهنگ عمومی و قدرت نقد مردم بالا رفته است.

نجفی با بیان اینکه بحران جنسیتی در جامعه تک عاملی نیست و ریشه آن به بحران فرهنگی و هویتی برمیگردد گفت: دایره ای از مفاهیم در اینجا خودش را نشان می دهد. وقتی از دو عالم سنتی و نوین حرف می زنیم، ما در وضعیت بینابینی قرار می گیریم. می‌شود از آسیب ها کاست، ولی نمی‌شود کامل آن را حل کرد.

وی به مهاجرت، فرار مغزها و ترویج این ایده که جوان ها در این کشور آینده ندارند اشاره کرد و گفت: اگر این کلاف سردرگم را با تانی و صبر باز کنیم مشکلات دیگر هم قابل حل است.

اگر کسی وارد داروخانه بشود و بیمار باشد داروساز نسخه را طلب می کند. دارویی که انتخاب میشود باید سرساعت مصرف شود. برخی فرمول های ما باید اینطور باشد. در برخی موارد نیاز به غرب ضروری است اما اگر افراط وجود داشته باشد زیان زننده است. افراط و تفریط در پذیرفتن ضرورت ها و مباح کردن همه چیز به قیمت مدگرایی و تجمل آسیب رسان است.

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید