تکامل تاریخی از غدیرعلوی تا انقلاب اسلامی

✅تکامل تاریخی از غدیرعلوی تا انقلاب اسلامی

✍ اصغرزمانی

?بمناسبت ایام غدیریه، که ایام پر میمنت امامت و ولایت و اتمام نعمت و اکمال دین می باشد، نظری اجمالی به سیرتکامل تاریخ بشری از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) و از غدیر علوی(ع) تا انقلاب خمینی(ره) و ظهور مهدوی(عج) می افکنیم تا متوجه شویم که چگونه کوثر توحیدی در طول زمان در حال بسط و پویایی تاریخی بوده و ما الان در کدام قسمت از این مسیر تاریخی پرافتخار و وزین قرار داریم.

? قبل از شروع بحث باید این نکته را متذکر شوم که “جامعه” بستر مکانی و “تاریخ” بستر زمانی افول یا تکامل امت ها می باشد، با توجه به این نکته، روشن میشود که بحث فعلی ما از سنخ مباحث فلسفه تاریخ می باشد.

♦️در متون فلسفه تاریخ و تحلیل سیر تکامل بشری؛ اندیشمندان غربی نظریات متفاوتی دارند که با وجود اختلاف نظر در صورت مساله؛ همه این نظریات در مبنای اومانیستی اشتراک دارند و آبشخور این نظریات شبه علمی به باتلاق معرفتی اومانیسم منتهی میشود.

? “پارسونس” طرح تکامل اجتماعی خود را با الگو برداری از تکامل زیستی داروین، چنین بیان می دارد؛ که تکامل اجتماعی یعنی، تکامل روابط و تعاملات و ساختارهای اجتماعی از روابط ساده به روابط پیچیده و نظام مند.

?”مارکس” برای طرح نظریه تکامل اجتماعی خود از پنج دوره تکاملی نام می برد و کمونیسم را نقطه طلایی تکامل بشری میداند.(۱_ کمون اولیه ۲_فئودالیسم ۳_سرمایه داری ۴_ سوسیالیسم ۵_کمونیسم)

♦️ “آگوست کنت” نظریه تکامل اجتماعی خود را با طرح سه دوره تاریخی_معرفتی ( حاکمیت معرفتی دین و سپس حاکمیت معرفتی فلسفه و در نهایت حاکمیت معرفتی علم تجربی) پایه ریزی کرده و پایبندی به علم تجربی را نقطه نهایی نظریه تکامل اجتماعی خود معرفی میکند.

? چنانکه ملاحظه میشود این نظریات در باب تکامل اجتماعی با اینکه جهت گیری های مختلف ساختاری،اقتصادی، معرفتی دارند ولی در پذیرش اصل اومانیسم و محوریت انسان مادی، بعنوان مبنای تحلیل تکامل اجتماعی خود، مشترک هستند.

♦️ نظریه تکامل تاریخی از دیدگاه اسلام، هیچ تناسبی با نظریات غربی ندارد و بلکه کاملا در جهت خلاف آن است

?یکی از منابع اسلامی که برای بدست آوردن دیدگاه اسلام درباره سیر تکامل تاریخی میتوان به آن مراجعه کرد، دعای مشهوری است که در ایام مبارک مذهبی و عید سعید غدیر خم به خواندن آن سفارش شده است؛ و آن عبارت از دعای پر مغز و جذاب #ندبه میباشد‌.

? یکی از مهمترین ویژگی های این دعای گراسنگ، توصیف و تبیین تکامل تاریخ بشری با صبغه توحیدی است. در این دعا بعد از حمد و ثنای الهی و صلوات بر پیامبر اکرم و عترت طاهرینش و بیان برخی سنن الهی؛ به تبیین جایگاه انبیاء و دعوت به توحید در سیر تکاملی بشر پرداخته است. در این دعا سیر تکامل تاریخی را از زمان اولین پیامبر الهی یعنی حضرت آدم(ع)؛ شروع کرده و در ادامه به ذکر انبیاء بزرگ الهی و ویژگی های هر دوره طبق معیار توحید و طاغوت می پردازد تا اینکه نوبت می رسد به بیان ویژگی های دوره نبوت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) که دوره ظهور و بروز کاملترین دین و کاملترین پیامبر الهی در زمان امت خاتم است.

? در فرازهای بعدی این دعا، بعد از ذکر مجاهدت های فراوان پیامبر اکرم(ص) برای هدایت و تکامل بشریت؛ از آخرین و مهمترین تلاش های هدایت گرایانه او یعنی ابلاغ ولایت و وصایت حضرت علی(ع) در غدیر خم پرده برمی دارد و این مرحله را مرحله اکمال تبلیغ دین و اتمام نعمت ولایت الهی معرفی میکند.

?در فرازهای بعدی این دعا، به معرفی جانشینان و اوصیاء دوازده گانه پیامبراکرم(ص) پرداخته تا اینکه نوبت به معرفی حضرت ولی عصر(ع) و علت غیبت آن حضرت و اهداف حکومت جهانی اش میرسد و او را عصاره تمام کمالات انبیاء و اوصیاء و دوره حکومت حضرتش را نقطه طلایی تکامل تاریخی بشر معرفی میکند که مهمترین ویژگی آن تجلی توحید محض و عدالت جهانگیر و برچیده شدن بساط شرک و ظلم از صحنه گیتی است.

? سیر تکامل تاریخی توحیدی با اینکه در عید غدیرخم و با ابلاغ ولایت حضرت علی (ع) توسط پیامبر اکرم(ص) به تکامل ابلاغی خود رسید ولی هرگز منجر به ظهور عملی کامل در صحنه جامعه نگردید و به خاطر عدم همراهی مردم با اولیاء الهی، و بوقوع پیوستن حوادث تلخی چون #سقیفه و #عاشورا ؛ توفیق بهرمندی از این مناره های باشکوه هدایت به تدریج کمتر شد و در نهایت به غیبت آخرین ولی الهی یعنی حضرت ولی عصر(عج) منجر شد. بعد از غیبت حضرت حجت(ع) تلاشهایی برای برپایی حکومت شیعی و زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیه الله(ع) انجام گرفت ولی هیچکدام نتوانست به بیداری عمیق مردم و همراهی کامل آنان با شعارهای اسلامی بیانجامد تا اینکه در این سیر تاریخی، نوبت به وقوع حادثه بزرگ دوران غیبت یعنی برپایی انقلاب اسلامی ایران رسید.

♦️ انقلاب اسلامی ایران با آرمانهای اسلام ناب محمدی، دقیقا در امتداد خط سیر تاریخی انبیاء در جهت شکوفایی فطرت توحیدی انسانها و بندگی گسترده حق تعالی در عرصه اجتماع پدید آمد و با همان ابزار ها و اهداف انبیاء پا به میدان گذاشته و به بصیرت افزایی مردم و ایستادگی در مقابل طواغیت زمان پرداخت و مردم مستضعف را از چنگال گرگ صفتان مستکبر نجات داد و آنها را به راه سعادت دنیوی و اخرون رهنمون شد.

? حضرت امام خمینی(ره) که وارث حقیقی انبیاء و اوصیاء الهی بود، به میدان آمد و ابراهیم وار علیه مشرکین زمانه قیام کرده و با شعار نه شرقی و نه غربی، بت های کمونیستی و لیبرالیستی را شکست و با شعار لا احب الآفلین صنم اومانیسم را زیر پا گذاشت و زمزمه فطری توحید را به گوش جهانیان رساند و نظام های طاغوتی مبتنی بر اندیشه اومانیسم را کنار زده و طرح حکومت اسلامی را پایه ریزی و اجرا کرد.

? امام خمینی با الهام از شجاعت علوی در میدان مبارزه بی امان با طواغیت زمان هرگز عقب ننشست و با الهام از کربلای حسینی؛ عزیزترین کسان خود را فدای برپایی نهضت اسلامی کرد و با این شاهکار خود موجب بیداری فطرت انسان های آزاده گردید و اعتقادات مذهبی خاک گرفته را جلا بخشید و به دینداران آبرویی دوباره داد و آب حیات معنویت را به انسانهای تشنه به ارمغان آورد و ظرفیت های عظیم توده های مردمی را نمایان ساخت و وجهه شکست ناپذیر استکبار را بر زمین کوبید و نحوه آزادی از نفوذ و سلطه ابرقدرتها را به دولتها و ملت های آزاده نشان داد.

?با نفس مسیحایی حضرت روح الله؛ ملتهای مسلمان جان تازه گرفتند و بیداری اسلامی در آنها هویدا شد. و با عصای موسوی او ، اعجاز قدرت الهی و بطلان قدرت سحر انگیز استکبار روشن گردید و خیزهای مکرر استکبار برای تسلط بر منطقه خاورمیانه(عراق و سوریه و افغانستان و…) بصورت مفتضحانه ای شکست خورد.

♦️آری یکی از سنت های الهی در تکامل تاریخی اینست که قدرت های پوشالی و اندیشه های پوچ قطعا از بین خواهند رفت چرا که (فَأَمَّا اَلزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفٰاءً وَ أَمّٰا مٰا یَنْفَعُ اَلنّٰاسَ فَیَمْکُثُ فِی اَلْأَرْضِ کَذٰلِکَ یَضْرِبُ اَللّٰهُ اَلْأَمْثٰالَ  ﴿رعد ۱۷﴾

? طبق این سنت الهی ،اندیشه های باطل اومانیستی در غرب معاصر و نظام های برساخته روی آنها رو به فروپاشی و اضمحلال گذاشته و وجهه فریبنده آمریکا بعنوان نماد عملی این اندیشه در کل جهان و حتی میان متحدانش رو به افول است و در مقابل؛ قدرت و اندیشه جذاب و فطری اسلام ناب به پرچم داری و محوریت انقلاب اسلامی در حال گسترش روزافزون در صحنه گیتی است تا انشالله بزودی شاهد طلوع آفتاب عالمگیر هدایت و حکومت الهی با حضور حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا فداه)باشیم و اجرای کامل عید غدیر خم و بسط ولایت الهی در سراسر عالم را جشن بگیریم.

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید