رشد معنوی پس از انقلاب هم در کنار رشدهای مادی میتواند مطرح شود

موسی نجفی در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های میز تخصصی تمدن اسلامی با موضوع نظریه‌‌ی پیوستگی انقلاب اسلامی حلقه‌ی وصل تمدن گذشته و آینده اسلام، با اشاره به تعریف تمدن اظهار داشت: دو سطح نگاه در تعریف تمدن وجود دارد، گروهی تمدن را در رفع نیازهای اولیه و رفاه تعریف می‌کنند و گروهی معتقدند تمدن علاوه بر رفع این نیازهای مادی، وظیفه‌ی رشد فضایل و پالایش افکار و عقاید را هم دارد.
عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی ادامه داد: تمدن دارای سه جزء اخلاق، عقلانیت و مادیات است، در نگاه به انقلاب اسلامی باید ببینیم که آیا توانسته است این سه جزء را پاسخ بگوید یا خیر؛ در دهه‌ی فجر تنها به بعد مادی و اقدامات عمرانی و سازندگی مانند توسعه سدها، سازه‌ها و پیشرفت‌های مادی پرداخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه باید به سایر جنبه‌‌ها پس از پیروزی انقلاب نیز پرداخته شود، خاطرنشان کرد: باید انقلاب را از جهت رشد فضایل در جامعه بررسی کنیم، به همین دلیل است که میشل فوکو می‌گوید: انقلاب ایران بر ابعاد دیگری از زندگی انسان تمرکز دارد.
نجفی با بیان اینکه تمدن اسلامی همیشه در برابر تمدن غرب نیست، گفت: تمدن اسلامی یک مرحله بالاتر از تمدن غرب است و تمدن اسلامی می‌تواند از ویژگی‌های مثبت تمدن غرب استفاده کند و عیب‌های آن را نداشته باشد.

عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی بیان کرد: همه‌ی تمدن‌ها فرهنگ دارند، اما هر فرهنگی قدرت تمدن سازی ندارد، باید اشاره کرد که تمدن نوع پیشرفته و عالی فرهنگ است، فرهنگی می‌تواند تمدن شود که ابزار خلاقیت را داشته باشد و غرب توانسته است فرهنگ خودش را به تمدن تبدیل کند.
وی در تبیین گذشته تمدن اسلامی اظهار داشت: شیعه همواره مستقل است و این استقلال گاهی با قیام و گاهی با تقیه حفظ می‌شود، ما خودمان را در دوران اولیه‌ی اسلامی شریک می‌دانیم چرا که امامان و علمای ما در ساختن جامعه‌ی اسلامی نقش داشته‌اند.
نجفی با بیان اینکه تمدن گذشته‌ی اسلامی کامل نیست، اظهار داشت: به دنبال تمدن رضوی هستیم، مشابه این روحیه را امروز شاهد هستیم که در عین حال که این که دولت فعلی را متعلق به جمهوری اسلامی می‌دانیم، اما آن را نقد می‌کنیم.
عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی در پایان تصریح کرد: تمدن آینده‌ی اسلامی ترکیبی است از تمدن‌های گذشته شیعی و اسلامی، دستاوردهای مثبت غرب و شخصیتی که انقلاب اسلامی به ما داده است.
به گزارش فارس، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های میز تخصصی تمدن اسلامی با موضوع نظریه‌ی پیوستگی انقلاب اسلامی حلقه‌ی وصل تمدن گذشته و آینده اسلام در محل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان برگزار شد

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید