روابط ایران و روسیه

?پرسش یکی از مخاطبین محترم

✅سلام علیکم
سلامت باشید ، اخیرا موضوع روابط ایران و روسیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، بطوری که جریان اپوزیسیون و جریانات غربگرای داخلی برای بی اعتبار کردن سیاست استکبار ستیزی و نه شرقی و نه غربی و آمریکاستیزی جمهوری اسلامی تمرکز بسیاری برای ایجاد آلترناتیو و نقض آن کرده اند که در روس ستیزی در درجه اول و چین ستیزی در درجه دوم جلوگر شده است .
البته روسیه ستیزی باتوجه به سابقه تاریخی که دارد و روابط گسترده نظامی ایران با روسیه در سوریه بیشتر موفقیت داشته است ، که البته اصلا شاهد انگلیس ستیزی و یا عثمانی ستیزی نیستیم در این بین که می تواند که زمینه فکری که پهلوی با توجه به دشمنی با اتحاد جمهاهیر شوروی و حکومت قاجار تحت الحمایه روسیه تزاری داشته بر می گردد .
حال که جمهوری اسلامی ایران در پی اتحاد و روتبط استراتژیک با روسیه هست ، سوالی که پیش می آید با توجه به سابقه تاریخی روسیه چگونه این اتحاد باید برای مردم قابل قبول جلوه کند ؟
و یا در تهاجم اخیر روسیه به اوکراین با توجه به تاریخ و تمدن ایران و الگوی اسلام انقلاب ایران و سیاست استکبار ستیزی چگونه باید با این تهجام برخورد کرد ؟ و بطور کلی اقدام به قیاس سیاست های جبهه مقاومت اسلامی در برابر جبهه دشمنان مقاومت اسلامی می کنند و سعی در توجیهه آن با گزاره های اخلاقی “مانند آنچه برای خود می پسندی برای دیگری بپسند” دارند، سوال مهم رابطه امنیت ملی و منافع ملی و آرمانهای انقلاب اسلامی و اخلاق اسلامی و انسانی با هم دیگر هست، که شاهد هستیم با آرمانهای انقلابی و اخلاقی منافع و امنیت ملی را نفی می کنند و بلعکس با منافع و امنیت ملی آرمانهای انقلابی و اخلاقی را !
یک سوال مهم هم براساس تاریخ و آرمانهای انقلاب اتحاد ایران با تمدن ایرانی اسلامی با روسیه بعنوان دشمنی سابق با تمدن اسلاو_ارتدوکس رومی آیا اتحادی آینده دار هست ؟ عده ای سعی در خطرناک جلوه دادن روسیه برای ایران دارند .
و رابطه اتحاد ایران براساس الگوی انقلاب اسلامی با کشورهای دیگر و اقدامات آنها مانند تهاجمی که اعتقاد دارند برای دفاع از امنیت ملیشان هست چگونه باشد ؟
و در سیاست های امنیتی ایران اقدام دفاع پیش دستانه بر اساس الگوی آرمانهای انقلابی و تاریخی اسلامی و ایرانی و اخلاقی چه جایگاهی باید داشته باشد ؟
خیلی ممنون در پناه خدا باشید

?جواب
?نجفی:
با تشکر از پرسش خوب شما که البته امروز در سطح وسیعی از جامعه مطرح است ۰ البته مقداری از این پرسش طبیعی و واقعا برای توده های مردم جای سوال دارد و مقداری قابل توجهی از آن توسط شبکه های مجازی به افکار عمومی تزریق گردیده است ۰ برای بخش های مختلف پرسش،شما چند زاویه نگرش و مطلب به نظرم مفید می آید :
?اول : تفکیک راهبرد عالی یا همان “استراتژی” از “تاکتیک” ؛ در اغلب صفحات رسانه ای در مورد موضع گیری ایران برای حمله روسیه به اوکراین ، مسئله تاکتیک را در سطح یک استراتژی دراز مدتی که سیاست نه شرقی و نه غربی کشور را زیر سوال می برد توسعه داده اند ؛ در حالی که اتخاذ یک سیاست در یک مقطع خاص در راستای منافع ملی به معنای تکرار جبری آن سیاست در ازمنه و یا شرایط دیگر نیست ۰
?دوم : شباهت روسیه فعلی به روسیه تزاری ، همانقدر مضحک است که کسی بخواهد ایران بعد از انقلاب اسلامی را به ایران شاهنشاهی شبیه جلوه دهد ! و یا عراق فعلی را با تجاوز صدام شبیه سازی نماید ۰
?سوم : هر چند حافظه تاریخی داشتن کار بسیار درستی است ، ولی احساسی برخورد کردن و یا تطبیق های ناروا با این حافظه تاریخی ، خودش مسئله مراجعه تخصصی و کارشناسی به تاریخ و سیاست و نظریه پردازی را ضروری می نماید ۰
?چهارم : اگر حمله روسها به تبریز در روز عاشورا و یا تجاوز آنها در ایران قجری منجر به گلستان و ترکمانچای بتواند مبنای رفتار و نفرت امروز ما از این کشور باشد ، پس به مردم هند بابت کشتار چند ده هزاری نفری سپاه نادرشاه در دهلی و همچنین جنایات وحشتناک لشکر آقا محمد خان قاجار در حمله به تفلیس و هتک حرمت زنان و پسران انجا چه جوابی می توان داد ؟! این اعمال هر چند در حافظه تاریخی این دو ملت علیه ایران تاریخی هست ولی مبنای رفتار عقلایی آنان در تامین منافع ملی شان برای امروز نسبت به ایران سیاسی نیست ۰
در حقیقت همیشه ایران تاریخی منطبق بر ایران سیاسی نیست ۰
البته روسیه فعلی هر چند با روس تزاری و روس کمونیستی یکی نیست ولی باید مواظب بود این تحلیل ما را به این طرف بام پرتاب نکند چرا که روس پوتین هم دوست قابل اعتمادی نیست و اگر فرصت پیدا کند و منافعش ایجاب کند از پشت خنجر می زند لذا احتیاط شرط عقل است ۰

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید