انتخابات ریاست جمهوری

?پرسش انتقادی یکی از مخاطبین محترم درباره انتخابات ریاست جمهوری

✅در تحلیل کلی انتخابات اخیر و *مشارکت اقلیتی* آحادِ توده جامعه اعم از اصناف و سنوخ مختلف ، عده کثیری از نظریه پردازان درون نظام و برون نظام اعم از جبهه های گوناگون با جریانات فکری مختلف از *مخدوش شدن جمهوریت و عقیم شدن مزایای بالفطره و طبیعی رفراندوم و صندوق رأی در جمهوری اسلامی ایران سخن گفتند .*
عده ای از مرگ مغزی نظام در امر مردم سالاری و دموکراسی سخن به میان آوردند و گفتند جمهوری اسلامی دچار ویروس تک صدایی شدن است و عده ای از تحجر سازمان یافته در ساختار نظام که موجب قهر مردم با صندوق های رای شده است سخن گفتند ..
*مقام معظم رهبری به صراحت در تریبون های مربوط به سالهای گذشته همه پرسی کشور های با ۴۰ و ۵۰ درصد مشارکت و نهایتا مشارکت اقلیتی رو به عقب ماندگی و عدم مشروعیت نظام سیاسی تعبیر و تفسیر کردند ..* وضعیتی که امروز خودمان به آن دچاریم
?همان طور که مستحضرید پیرو سخنان امروز رهبری با مسئولان دستگاه قضا *ایشان انتخابات اقلیتی رو به حماسه تفسیر و تعبیر کردند !* که در تناقض با فرمایشات پیشین ایشان است .
ایشون در بخشی از بیاناتشون فرمودند : *این انتخابات حقاً و انصافاً یک حماسه بود !*
? بنده معتقدم مشروعیت سیاسی نظام شدیدا در خطر است و امروز حکومت در سطح گسترده دچار انسداد سیاسی است و برای برون رفت از این بحران سریعا باید چاره ای از جنس مبانی معرفتی اجرایی گزید و انجام داد ..
ایشان در حالی از *آرای باطله به علاقه مندی به نظام* تعبیر کردند که در تاریخ انقلاب این امر از نوادر معاصر ماست و *خود شخص رهبری فتوا به عدم جواز و تحریم رأی سفید در صندوق های اخذ رای صادر کردند* .
?آیا تعارضات در بیانات اخیر رهبری و تضاد های نظام سیاسی و نهاد های حکومتی مشکِّل بحران جدید به جای حل بحران های پیش آمده نیست ؟*
معتقدم تضاد های سیستماتیک موجود در کلام رهبری و نهاد های سیاسی و تضاد بین کلام رهبری با نهاد های سیاسی منجر به *بحران عقب افتادگی تاریخی* خواهد شد . نادیده گرفتن اقتضائات و تحمیلات پیش آمده تولید ایدوئولوژی خسته بسته متعصب و متقلب خواهد کرد که به تمرکزگرایی خواهد انجامید که بدون ظرفیت معرفتی تنها منابع قدرت سیاسی رو قبضه خواهد کرد و به توتالیتاریسمی تاریک و متحجر خواهد انجامیز .
?معتقدم امروز با *حکومت منهای جمهوریت* مواجه هستیم که صدای اقناعی حداقل برای طبقه متوسط و ضعیف نخواهد داشت و صامت است .

?جواب :
?نجفی :

با سلام و تشکر ، از مجموعه مطلب ارسالی شما بیش از ده پرسش تقریبا مفصل و اساسی می توان استخراج نمود ؛ و قاعدتا پاسخ به همه آنها وقت زیادی می طلبد؛ اما در جواب کلیت مطالب شما چند نکته به نظرم مهم می آید :
?اول : برخی مطالب مطروحه درست و برخی غیر موجه و در مواقعی مخلوطی از درست و نادرست را عنوان نموده اید ؛ لذا جواب متقن و منطقی بیشتر در برابر پرسش دقیق و صورت مسئله علمی می تواند مطرح باشد ۰
?دوم : در طرح پرسش،پیرامون مسائل سیاسی روز و بخصوص انتخابات ریاست جمهوری که به متن زندگی مردم مرتبط است ، حب و بغص و تبلیغات و هیجانات ، بخش مهمی از ذهنیت ها را شکل می دهد و نمی گذارد ابعاد درست و جامع مسائل در شکل واقعیش با جامعیت مطرح گردد و تفکیک آنها از هم کار مشکلی است ۰
?سوم : در مسائلی که پای معیشت و منفعت توده مردم وسط باشد بسیاری از موضوعات و فروعات پوپولیستی و حتی ژورنالیستی از،عمق بررسی و جامعیت نگاه ما کم می کند ۰
?چهارم : بررسی موضوعات مختلفی که شما گفته اید مجموعه ای از علوم مختلف را می طلبد در این زمینه جامعه شناسی سیاسی و اندیشه سیاسی و جامعه شناسی تاریخی و حتی نوعی فلسفه تاریخ اولویت بیشتری خواهند داشت ۰ لذا محدوده جواب از چند تحلیل سیاسی زودگذر فراتر می رود.

?پنجم : اینکه شما شرکت کنندگان را اقلیت دانسته اید را نادرست می دانم و بهتر است به جای واژه اقلیت از تعبیر “اکثریت نسبی” ولو شکننده باشد نام ببریم؛ چرا که مشارکت حدود پنجاه درصد و اضافه شدن ده درصد بخاطر معضل کرونا میتواند موید مشارکت اکثریت نسبی و موید نظر فوق باشد ۰
?ششم : در مورد رای دهندگان می توان برداشت نوعی اکثریت مطلق طرفداری از نظام را شاهد بود۰ ولی در مورد رای نداده ها این وحدت نظر وجود ندارد ؛ چرا که بخش بین ده تا بیست درصد از جامعه، هیچ دوره ای پای صندوق نمی امده و اصولا کاری با اینگونه مسائل نداشته و ندارند۰ آنها فقط می خواهند زندگی کنند و با سکوت خودشان به هر وضعیتی رضایت می دهند ۰ مابقی هم هر کدام طیف وسیعی از دلایل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را عنوان می کنند ۰
?هفتم : نارضایتی گسترده اقتصادی گاهی در مسیرش، نوعی( نه ) به سیاست های رایج ، خود را نشان می دهد۰ این مسئله و نوع مطالبات اقتصادی مردمی در این انتخابات کاملا چشمگیر بود ، حتی برای بسیاری از رای دهندگان اصلاح و بهبود شرایط اقتصادی اولویت اول محسوب می گردید و البته عده ای هم از این بهبود اقتصادی ناامید شده بودند ۰
?هشتم : مسئله اصل نظام از دولتهای مستقر و مسئولین اجرایی می تواند جدا ارزیابی گردد و البته دروغها و وعده های خلاف مسئولین درجه اول دولتی از شخص رئیس جمهور تا برخی وزرا و مدیران ارشد در برخی از مردم یاس و بدبینی و حتی لجبازی نسبت به انتخابات ایجاد نمود ۰ این نکته را هم از یاد نبریم که همه مردم عادی قدرت تشخیص این تفکیک مهم یعنی حدا بودن دولت با اصل نظام را ندارند و گاه این دو دایره متداخل را یکی فرض می نمایند ۰
?نهم : ما باید قبول کنیم در یک جمعیت متنوع فرهنگی و ملی و کشوری پهناور و بزرگ مثل ایران ، به هر حال بخشی از جامعه ناراضی و حتی مخالف و یا معاند هستند؛ اما همانطور که خودتان می توانید به خوبی رویت کنید این بخش قدرت نظریه پردازانه این را ندارند که نوعی ایدئولوژی دیگر را در ذهنیت جامعه ایرانی به شکل مبارزه سیاسی و یا برانداز به عنوان آلترناتیو القا نمایند ۰ مخالفین نظام از نظر مفاهیم مذهبی کاملا دستشان خالی است و در بین مکاتب سکولار هم الگوی مارکسیستی انقلاب امروز جایی در دنیا ندارد و فلسفه لیبرالیستی هم هر چند در ایران تمنای براندازی دارد ولی فاقد توانمندی نظریه انقلاب بوده و هست ؛ مثال روشن آن را می توانید در سر در گمی اصلاح طلبان نسبت به نظام ببینید، گروهی در راس دولت و گروهی در مطبوعات و گروهی مخالف هستند ۰ در کنار عوامل مذکور مطلبی،که حتما شایسته توجه زیاد است همانا استعمار پیچیده و خط نفوذ همه جانبه غرب در ایران است۰ بخصوص که این روند با جریان رسانه ای و در سالیان اخیر با فضای مجازی وارد مرحله نرم افزاری مبهم و فزاینده و تیره ای شده است که مهمترین هدفش گم شدن راه و هدف جامعه و از دست دادن بصیرت در سطح ملی نسبت به بقای نظام است ۰ این مسئله بالاخص در انتخابات بروز و ظهور و فشار فزاینده ای را در ذهنیت منفی جامعه ایفا نمود و مسئله داخلی ما را با ابعادی بین المللی روبرو ساخت ولی در نهایت با همان مشارکت اکثریت نسبی و آن حجم عظیم تبلیغات خارجی باز تیر غرب و نظام سلطه به سنگ خورد۰ با این تفاسیر می توان اذعان نمود نیمه مشارکت کننده چه مقدار کاری کیفی بزرگی انجام داده و نیمه غیر مشارکتی بیشتر از کمیت برخودار بوده و الحاصل اینکه دو سوی ترازو از محتوای مساوی برخوردار نبوده و نیست ۰
?دهم : در این مورد و فراز از بحث از دوستان و خوانندگان محترم کانال تقاضامندم دقت بیشتری داشته باشند ۰ بخشی از مشکل و بررسیها به نوع نگاه و ذهنیت ها بازگشت می کند ؛ ذهنیتی که بیش از آنکه انعکاس همه واقعیت ها باشد ، بخشی از مسائل را دریافت نموده و در گلیشه ها و قالب های از پیش طراحی شده ذهنی دسته بندی کرده و سپس نوعی جمع بندی می نماید ۰ واژه هایی نظیر مردم و استبداد و آزادی و حقوق ملی تحول و غیره در افق اندیشه های غربگرا نسبت به تفسیر بومی و ملی و دینی تفاوتهای فاحشی داشته و دارند و در حقیقت تفاوت “معیارها و شاخص ها و تراز” بررسی ها باید دوباره بازنگری و بازنمایی گردد ۰ این همان مسئله ای است که ما به عنوان “اندیشه ترقی” در مقابل “اندیشه تعالی” از آن یاد می نماییم و در جای خودش،بحث عمیق و مفصلی را طلب می نماید و انشاالله بزودی کتابی هم در این باره از راقم سطور در اختیار دوستان علاقه مند قرار خواهد گرفت ۰

?موفق باشید ۰

انتشار در:

دیدگاهتان را بنویسید